Dalsi uryvok aneb SESTUP INANNY DO PODSVETI cast prvni

19. října 2007 v 18:00 | Joan Borysenko - Cesta ženy k Bohu |  Čo ma zaujalo
SESTUP INANNY DO PODSVETI
TAJEMSTVI OPRAVDOVE SILY LASKY


(prvni cast)
...pergamentove a papyrove svitky vsak neprizni casu tak dobre jako hlina neodolaly, a tak zustava Inannin pribeh vskutku pradavnym pokladem zenske duchovni moudrosti.
Ze sve Velke vyse nastrazila , (aby naslouchala) Velke hlubine.
Ze sve Velke vyse bohyne nastrazila usi, (aby naslouchala) Velke hlubine.
Ze sve Velke vyse bohyne Inanna nastrazila usi, (aby naslouchala) Velke hlubine.
Ma pani opustila nebesa a zemi a sestoupila do Podsveti.

Inanna opustila nebesa a zemi, aby sestoupila do Podsveti.

Opustila svuj urad svate knezky a sestoupila do Podsveti.
Na samem pocatku pribehu dostava Inanna, kralovna zeme a nebes, bohyne lasky, ctrnact me neboli pozehnani sily. Dava ji je Enki, buh moudrosti a vod. Enki je radcem a vestcem zaroven. Je onou silou rustu, zaceleni a transformace, ktera zpusobuje, ze sa nase zivoty za dramatickych okolnosti rozpadaji, a my objevujeme a zaciname uzivat techto me, pozehnani, ktera jiz mame v sobe a v nichz je nase opravdova moc a sila. Enki predpovida, ze Inanna ovladne Pravdu a Umeni milovat, tedy dve z onech me, kterymi ji pozehnal. V podstate ji slibil, ze nalezne svou pravou duchovni identitu a bude s to ubirat se zenskou duchovni cestou otevrenosti.
Pribeh take obsahuje varovani. Byt pozehnanou znamena urcitou vyzvu. Zahrnuje proces rustu a rust casto znamena zasveceni. Stare musi umrit, aby vzniklo misto pro neco nove. At jsme bezohledne opusteny ..., ci se samyrozhodneme prevratit sve zivoty naruby, nebot jsme puzeny nejakym vnitrnim volanim, vstupujeme do Podsveti. Behem procesu odevzdani se, pri nemz je nase duse jako v bezvedomi a zda se, ze z nas odesel zivot, prichazime na to, ze samy se nahoru nevyhrabeme. Potrebujeme, abz nas behem toho casu zranitelnosti hlidali pratele a pomocnici. Kdyz se vzchopime a vstoupime znovu do svetla, ovladly jsme uz ono me, ktere nam bzlo dano jako pozehnani.
Inannin pribeh je archetypalnim pribehem o zenskem psychospiritualnim zrani. Podle autorcinho nazoru na nem lze velmi dobre jak vypada pohyb v Sarine kruhu. Je vzorem pro hrdincinu cestu, jez se napadne lisi od pribehu, jez zobrazuji "cestu hrdiny". Napriklad v pribehu o Jasonovi a zlatem rounu se hrdina vydava na cestu, pri ktere porazi draka a sam prekonava prekazky. Je prototypem valecnika, jenz cestuje za hranice znameho sveta, abz privezl nazpet neco cenneho pro sebe i pro ostatni. Avsak Inanna tuto cestu premeny nemuze absolvovat sama. Jeji putovani za moudrosti a bozske, nezadatelne pravo bohyne Lasky je toho druhu, v nemz hraji pratele klicovou roli. Bez nich by neprezila.
Inanna se pripravuje na sestup do pekel, aby navstivila svou sestru Ereskigal, kralovnu Podsveti. V ruznych verzich pribehu jak byly prelozeny z hlinenzch tabulek nalezenych az v roce 1940, ma Inannin sestup ruzne motivy. V jedne verzii se dozaduje vstupu do pekel, abz se mohla ucastnit pohrbu muze sve sestry. Ale Ereskigal se boji, ze jejim pravym duvodem je dobyti Podsveti; proc by se jinak vzdavala na tak nebezpecnou cestu do zeme mrtvych ?
Pro pripad, ze by se dostala do nesnazi, instruuje Inanna svou loajalni pritelkyni a sluzebnici Ninsubur: tri dny na mne cekej pred vchodem do Podsveti. Kdyz se za tri dny nevratim, zavolej na pomoc bohy. Inanna se pote vyzbroji vsemi svymi mocnbymi kouzly - na hlavu si da korunu, kolem krku si povesi nahrdelnik z lapisovych koralku, na prsou ji spocinou dve snury drahych kamenu, opasa se carovnym prsnym krunyrem, pribere zlaty naramekm oblekne si sve kralovske saty a vezme i merici kamennou hulku a provazek. Strazce brany Beti ji vidi prichazet slavnostne odenou jako hvezdy nebeske v cele jeji nadhere. Znepokojene vola na svou pani Ereskigal. Velka bohzne, sama bohyne zeme a neba, ceka u bran a doyaduje se vstupu.
Ereskigal Betimu naridi, aby kazdou ze sedmi bran do nesveta otevrel jenom na skviru, tak aby Inanna musela pred kazdou z bran odlozit jedno ze svych kouzel, kdyz se bude chtit protahnout dovnitr. Pred ni pak pristoupi v pokore a bezmocny. V prvni brane odebira Beti korunu Inannina intelektu. Kdyz se ho Inanna znovu pta, proc ji bere jeji kouzla, odpovi pokazde: "Bud klidna, Inanno, cesty podsveti jsou dany, neptej se na ne."
Ve druhe brane ji Beti odnima jeji lapisovy nahrdelnik a s nim i moc branit se vlastni reci. U treti brany ji s dvojitou snurou koralu bere dvojity plamen moudrosti a soucitu. U ctvrte brany ji sunda prsni stit, zvany "pojd, muzi, pojd", skrze nejz muze diky svemu charismatu pocitat s pomoci muzu. U pate brany ji z ruky sundava zlaty naramek, jenz v sobe nese jeji odhodlani bojovat. U seste brany prijde o hul a provazek, aby ztratila orientaci. U sedme brany z ni strhne jeji kralovsky sat a s nim i jeji vnejsi osobnost, jeji ego. Inanna, naha a bezbranna jako novorozene, je uvrzena do trunniho salu pred Ereskigal.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama